شقاق چیست و راه های درمان شقاق

به پاره و زخمی شدن کناره های مقعد شقاق یا همان فیشر گفته می شود.

شقاق چیست و راه های درمان شقاق

به پاره و زخمی شدن کناره های مقعد شقاق یا همان فیشر گفته می شود.

سندرم دفع سخت مدفوع چیست؛ علائم + درمان خانگی

سندرم دفع سخت مدفوع یا (ODS که به انگلیسی مخفف عبارت obstructed defecation syndrome می باشد) یک اختلال عملکردی هنگام اجابت مزاج یا همان دفع مدفوع است. افراد مبتلا به ODS در تخلیه روده خود مشکل دارند که در نتیجه منجر به یبوست می شود. ممکن است این عارضه به دلایل مختلفی پیش بیاید، که سر منشا جسمی و روانی داشته باشد. درمان معمولا محافظه کارانه و جامع است، اما گاهی اوقات نیاز به جراحی است.

سندرم دفع سخت مدفوع چیست؟

سندرم دفع سخت به معنای مشکل در دفع مدفوع است. همانطور که گفته شد این عارضه می تواند به دلایل مختلفی، هم جسمی و هم روانی باشد. افراد مبتلا به سندرم مدفوع انسدادی (ODS) احساس می‌کنند که وقتی نیاز به دفع دارند، نمی‌توانند مدفوع کنند، به اندازه کافی دفع ندارند یا زمان اجابت مزاج تمام مدفوع آنها خارج نمی شود. این افراد از یبوست رنج می برند، اما گاهی اوقات هم ناراحتی هایی مانند بی اختیاری مدفوع دارند.

    این بیماران زمان زیادی را در توالت می گذرانند، منتظرند یا زور می زنند تا اجابت مزاج داشته باشند. با گذشت زمان، فشار بیش از حد و دفع مدفوع سفت می تواند عضلات و اعصاب اطراف مقعد را درگیر کرده یا بدتر کند که باعث ایجاد مشکلات جدی تری از جمله بواسیر (هموروئید) یا شقاق مقعدی شود.

عکس روده هنگام سندروم دفع

علائم سندرم دفع مدفوع چیست؟

نشانه هایی که می توانید با داشتن آنها متوجه شوید به این عارضه دچار شدید یا نه شامل موارد زیر می شوند:

  • حس دفع دارید اما نمی توانید.
  • مدفوع کردن کار سخت و یا دردناکی برایتان شده است.
  • زمان دفع حس می کنید که مدفوع به طور کامل خارج نشده است.
  • چیزی مانع از خروج مدفوع شما می شود.

در این هنگام ممکن است بیماران موارد زیر را تجربه کنند:

  • مدت زیادی صبر کنید تا مدفوع بیرون بیاید.
  • از انگشتان خود برای بیرون آمدن مدفوع استفاده کنید.
  • از ملین ها یا روش تنقیه برای مدفوع استفاده کنید.

درمان زگیل تناسلی با لیزر : هزینه، مزایا و معایب

تصویر درمان و برداشتن زگیل تناسلی با لیزر بزرگ

زگیل تناسلی از بیماری های شایعی است که به ایجاد زگیل در نواحی تناسلی زنان و مردان و مقعد اطلاق می شود. عامل این بیماری ویروس اچ پی وی پاپیلومای انسانی یا HPV است. از آنجایی که این ویروس از بدن خارج نمی شود، نحوه درمان آن اهمیت بسیاری دارد. زیرا امکان عود مجدد زگیل ها وجود دارد. درمان زگیل تناسلی با لیزر از روش هایی است به طور قطع زگیل های تناسلی را از بین می برد. اگر قصد دارید اطلاعات کافی در رابطه با لیزر زگیل تناسلی کسب کنید، با ما همراه باشید:

برداشتن زگیل تناسلی با لیزر

بهترین درمان زگیل تناسلی با لیزر شامل تاباندن مستقیم پرتوهای فروسرخ بر روی زگیل ها می باشد، که برداشتن زگیل تناسلی و درمان آن به سرعت انجام می شود.. لیزر بیشتر برای درمان زگیل های بزرگتر ناحیه تناسلی کاربرد دارد، اما به علت سهولت نسبت به سایر روش ها، بیشتر مورد استقبال بیماران قرار می گیرد. لیزر CO2 یا همان کربن دی اکسید قادر است ضایعات بزرگ و قطور را نیز به سرعت از بین ببرد. تعداد جلساتی که بیمار برای درمان نیاز دارد، با اولین ویزیت در کلینیک اچ پی وی مشخص می شود.

کلیک | درمان زگیل تناسلی

شایع ترین مشکلات گوارشی + درمان بیماری های دستگاه گوارش

دستگاه گوارش یکی از مهم ترین ارگان های اصلی بدن است. به طور طبیعی مانند هر عضو دیگری دستگاه گوارش هم ممکن است دچار اختلالات و مشکلات خاص خود شود. بیماری ها یا مشکلات گوارشی می توانند زندگی روزمره یک فرد را تحت تاثیر قرار داده و اذیت کننده باشند. در نتیجه در صورت رویارویی با هر یک از این مشکلات بهتر است سریعا برای درمان آنها اقدام کنید.

    علائم هر کدام از بیماری های گوارشی با دیگری تفاوت دارند. شایع ترین مشکلات گوارشی عبارتند از: بیماری بواسیر، کرون، دیورتیکولیت، شقاق مقعدی، فیستول و… که تصمیم داریم در ادامه تک تک آنها را بررسی کنیم.

دستگاه گوارش چیست؟

دستگاه گوارش که در انگلیسی Digestive System نامیده می شود، از دستگاه گوارش (GI) و کبد، پانکراس و کیسه صفرا تشکیل شده است. دستگاه گوارش مجموعه ای از اندام های توخالی است که از دهان تا مقعد به یکدیگر متصل هستند. اندام هایی که دستگاه گوارش شما را تشکیل می دهند، به ترتیبی که به هم متصل می شوند، شامل دهان، مری، معده، روده کوچک، روده بزرگ و مقعد هستند.

وظیفه دستگاه گوارش

سیستم گوارش شما به گونه ای منحصر به فرد ساخته شده است که وظیفه خود را برای تبدیل از غذا به مواد مغذی و انرژی مورد نیاز برای زنده ماندن انجام دهد. هنگامی که کار دستگاه گوارش با غذا تمام شد، مواد زائد جامد یا مدفوع شما را به راحتی آماده می کند تا هنگام اجابت مزاج دفع شوند.

هضم غذا اهمیت بسیاری دارد زیرا بدن شما به مواد مغذی از مواد غذایی که می خورید و مایعاتی که می نوشید نیاز دارد تا سالم بماند و به درستی کار کند. مواد مغذی شامل کربوهیدرات ها، پروتئین ها، چربی ها، ویتامین ها، مواد معدنی و آب هستند. سیستم گوارش شما تجزیه می شود و مواد مغذی را از مواد غذایی و مایعاتی که مصرف می کنید جذب می کند تا برای چیزهای مهمی مانند انرژی، رشد و ترمیم سلول ها استفاده شود.

مشکلات و بیماری های گوارشی

متاسفانه بیشتر مردم دوست ندارند در مورد مشکلات گوارشی خود صحبت کنند، اما ابتلا به یکی از آنها یکی از عارضه های رایج است.

با این حال، نیازی به رنج کشیدن در سکوت نیست! در اینجا نگاهی از بالا به پایین به 9 مورد از شایع ترین بیماری های گوارشی، علائم و موثرترین درمان های موجود می پردازیم. اگر مشکوک هستید که یکی از این مشکلات را دارید، برای مراجعه به یک متخصص بیماری گوارشی صبر نکنید.

بواسیر یا هموروئید

خون قرمز روشن در کاسه توالت زمانی که روده های شما حرکت می کند می تواند نشانه ای از هموروئید یا بواسیر باشد که یک بیماری بسیار شایع در تمام سنین است. طبق آمار، در واقع 75 درصد از زنان و مردان بالای 45 سال هموروئید دارند.

هموروئید التهاب رگ های خونی انتهای دستگاه گوارش شما است که می تواند دردناک و همراه با خارش باشد. دلایل آن عبارتند از یبوست مزمن، اسهال، زور زدن در حین حرکات روده و کمبود فیبر در رژیم غذایی.

با خوردن فیبر بیشتر، نوشیدن آب و ورزش، می توانید به راحتی هموروئید خود را درمان کنید. کرم ها و شیاف های بدون نسخه ممکن است علائم هموروئید را به طور موقت تسکین دهند. اگر درمان های خانگی کمکی نکرد به پزشک مراجعه کنید. گاهی اوقات هموروئیدکتومی برای برداشتن هموروئید با جراحی لازم است.

شایع ترین مشکلات گوارشی + درمان بیماری های دستگاه گوارش

برای درمان بواسیر یا هموروئید چی بخوریم؟

اگر به بیماری بواسیر مبتلا هستید و دنبال راهی برای درمان آن می گردید، قطعا متوجه شدید که یکی از دلایل اصلی ابتلا به هموروئید یبوست است. یبوست همان سفت شدن مدفوع یا دیر کردن در اجابت مزاج می باشد که به دلیل داشتن یک رژیم غذایی نادرست ایجاد می شود.

 اینجا نتیجه میگیریم که اگر برای درمان سریع یبوست خود اقدام کنید شانس ابتلا به بواسیر را به طور چشمگیری کاهش خواهی داد. همچنین روش های درمان یبوست به قدری ساده بوده که در خانه قابل انجام است.
در ادامه با معرفی انجام یک سری عادات روزانه می توانید از ابتلا به یبوست پیشگیری کرده و علائم هموروئید خود را کاهش دهید:
همچنین بخوانید: علت بواسیر یا هموروئید چیست؟
برای درمان هموروئید چی بخوریم

نوشیدنی و مایعات

نوشیدن مایعات در طول روز؛ به خصوص آب یکی از تاثیرگذارترین روش ها برای نرم شدن مدفوع، حرکت بهتر روده ها، هیدراته نگه داشتن بدن و خروج راحت تر مدفوع کمک می کند. 

اگر به طور مکرر دچار یبوست می شوید و هنگام دفع سوزش دارید، حتما در طول روز 8 تا 10 لیوان آب بنوشید و قبل از خوردن صبحانه هم یک یا دو لیوان آب جوشیده میل کنید. انجام این کار باعث می شود تقریبا بعد از هر صبحانه روده های شما شروع به فعالیت کنند.

ویتامین ها و مواد معدنی

قطعا ویتامین های مورد نیاز بدن در این مواقع می توانند نقش موثری در بهبودی نشانه های بیماری های مزمن از جمله بواسیر و یبوست داشته باشند. این ویتامین ها شامل موارد زیر هستند:

  • ویتامین K: این ویتامین که به طور فراوان در مواد غذایی دارای برگ سبز از جمله اسفناج، کاهو، کلم پیچ و… یافت می شوند، قادر به انعقاد خون هستند. در نتیجه برای بدن ضروری و مفید بوده و همچنین می توانند خون رسانی به توده بواسیر را قطع کنند.
  • ویتامین C: میوه هایی مانند گیلاس، فلفل چیلی، فلفل زرد شیرین، توت سیاه، طالبی، جعفری و… سرشار از ویتامین C هستند که دارای خاصیت ضدالتهابی بوده و به از بین بردن علائم بیماری هایی مانند هموروئید کمک می کنند.
  • منیزیوم Mg: مواد غذایی حاوی منیزیوم از آنجا که به حفظ آب بدن کمک می کنند، می توانند باعث نرم شدن مدفوع شوند.
جدول مواد غذایی فیبر دار برای بواسیر

ملین های طبیعی یا دارویی

ملین ها به طور کلی در دو دسته طبیعی و دارویی جا دارند که شامل موارد زیر هستند:

  • اسمزی خوراکی: مصرف آب به داخل روده بزرگ برای عبور راحت مدفوع نفخ، گرفتگی عضلات، اسهال، حالت تهوع و دفع راحت تر گاز کمک می کند.
  • فرم دهنده های حجیم خوراکی: آنها جذب آب برای تشکیل مدفوع نرم و حجیم شدن آن را بالا می برند. 
  • نرم کننده های خوراکی: کافیست مواد غذایی خود را سرشار از فیبر کنید. در نتیجه رطوبت به مدفوع اضافه شده و دفع آن بسیار راحت تر خواهد شد. در این حالت اگر فرد مبتلا به بواسیر باشد، به توده او فشاری وارد نمی شود.
  • محرک های خوراکی روده: انقباضات دوره ای عضلات روده را برای از بین بردن مدفوع تحریک می کنند. احتمال آروغ زدن، گرفتگی عضلات، اسهال، حالت تهوع، تغییر رنگ ادرار می تواند وجود داشته باشد.
  • شیاف رکتوم