شقاق چیست و راه های درمان شقاق

به پاره و زخمی شدن کناره های مقعد شقاق یا همان فیشر گفته می شود.

شقاق چیست و راه های درمان شقاق

به پاره و زخمی شدن کناره های مقعد شقاق یا همان فیشر گفته می شود.

راه و روش های درمان کیست مویی

درمان قطعی بیماری کیست مویی جراحی می باشد و تا وقتی که این که کیست دارای باشد این بیماری به دفعات عود خواهد کرد که ھمراه با ترشح چرک و درد می باشد. در نتیجه درمان داروئی روش موثری در درمان سینوس موئی نمی باشد. تنها راهی که در خصوص درمان کیست مویی پاسخگو است جراحی می باشد که در روش های سنتی با برداشتن این توده به شکل گسترده انجام می شود و باعث ایجاد یک حفره بزرگ می گردد که تقریبا 2 ماه زمان می برد تا حفره پر و بسته شود. در بعضی موارد برای بستن این حفره نیاز به روش های جراحی پلاستیک وسیع است. خوشبختانه امروزه با لیزر درمانی جراحی بسیار راحت تر و بی درد سر تر از قبل شده است.

زمان مراجعه به دکتر متخصص و مراقبت های پزشکی جهت درمان کیست مویی

اغلب بیماران زمانی به پزشک مراجعه می کنند که مو وارد بدن شده و باعث یک عفونت موضعی شده باشد. در چنین شرایطی به تدریج کیست به صورت یک آبسه در آمده و منجر به درد و توده پشت می گردد. بیماران برای درمان کیست مویی می توانند برای مشاوره و جراحی به بهترین پزشک اقدام نموده تا سلامتی خود را به دست آورند.

بعد از انجام جراحی و برش، درناژ یا برداشتن، زخم باید با آلژینات پانسمان شود. البته در زمان بهبود، زخم می‌تواند با یک پانسمان فومی که در محل مناسب قرار داده شده و پانسمان دیگری روی آن، مراقبت شود. پانسمان فومی با باز نگه داشتن زخم، از بسته شدن زود هنگام لبه‌های زخم جلوگیری می‌کند. برای کمک به انقباض زخم، هر دو هفته یک بار استنت جدید لازم است. در صورتی که علائمی از عفونت مشاهده شود، نباید از استنت استفاده کرد. در هر معاینه، باید موها و هر نوع ماده خارجی از زخم بیرون آورده شود و با اصلاح هفتگی، باید از رشد مو در این ناحیه جلوگیری کرد.

درمان با لیزر کیست مویی در کلینیک مهنا

درمان با لیزر کیست مویی را می توان در 2 مرحله انجام داد و از لحاظ میزان برداشتن ضایعه ھیچ فرقی با جراحی ندارد ولی مزایای زیادی نسبت به جراحی سنتی دارند و که عبارتنداز:

  • عدم نیاز به بیھوشی عمومی یا نخاعی و بستری شدن دربیمارستان
  • عدم وجود درد و خونریزی در جراحی با لیزر به شکلی که بیمار فردای روز عمل میتواند خیلی راحت بنشیند، در حالی که در جراحی به روش سنتی بیمار حداقل بایستی چند ھفته در منزل استراحت کند و قادر به انجام کارهای روزمره نخواهد بود.
  • درجراحی با لیزر کیست مویی احتیاجی به پانسمان داخل زخم و تراشیدن زخم نیست و پس از یک روز می تواند حمام کند و داخل زخم را با آب و صابون بشوید ولی در جراحی به روش سنتی پانسمان داخل زخم و تراشیدن زخم الزامی است .
  • میزان عود در ھر دو روش سننی و لیزر به یک اندازه است و تقریبا در 10% موارد امکان عود وجود دارد ولی در صورتی که پس از جراحی با لیزر و بھبود زخم پوست ناحیه عمل با لیزرھای از بین برنده مو تابش بگیرد میزان عود به ٢% کاهش می یابد.

ما در کلینیک مهنا توانسته ایم با استفاده تیمی مجرب و حرفه ای و بهترین پزشک جراحی بیماری نشیمنگاهی و همچنین برخورداری از مجهز ترین دستگاه های جراحی نوین خدمات بسیار خوبی را در اسرع وقت به بیماران ارائه دهیم.


درمان شقاق با دارو

تجویز دارو برای درمان شقاق

درخصوص شقاق های مزمن میتوان داروهای دیگری که باعث آرام شدن عضله های اسفنکتر میشوند تجویز کرد و باید با دکترتان درمورد مضرات و مزایای آنها مشورت کنید. درمان شقاق مزمن سخت تر است و برای شروع درمان یا ادامه درمان دارویی , جراحی توصیه میشود.


پماد نیتروگلیسیرین

پماد نیتروگلیسرین یک داروی معمول برای درمان شقاق حاد و مزمن است که بطور شیمیایی باعث آرام شدن عضله های درونی اسفنکتر و کاهش فشار و نهایتا افزایش جریان خون به محل آسیب دیده میشود. حداقل ۵۰ درصد شقاق های مزمن با استفاده از پماد و همچنین موارد ذکر شده در بالا یعنی افزایش مصرف فیبر و آب رفع میگردد. اصلی ترین عارضه جانبی نیتروگلیسرین سردرد است که در ۲۰ الی ۳۰ درصد از بیماران مشاهده میشود. ضمنا احتمال افت فشار خون نیز وجود دارد , مخصوصا برای آن دسته بیمارانی که داروهای ضد فشار خون مصرف میکنند. دوره ی مصرف نیتروگلیسرین متغیر است و درصورت عدم درمان میتوان مجددا به آن روی آورد. ضمنا احتمال بازگشت مجدد بیماری در نیتروگلیسرین بیشتر از جراحی است ولی با عوارض جانبی کمتر.


مهار کننده کانال کلسیم

این داروها شامل دیلتیازام و نیفدیپین می باشند وهردو عملکردی مشابه نیتروگلیسرین دارند که برای درمان ۶۵ الی ۹۵ درصد از بیماران موثر بوده اند. عوارض جانبی آنها از لحاظ افت فشار خون مشابه نیتروگلیسرین است ولی سردرد کمتر گزارش شده است. نوع خوراکی مهار کننده کانال کلسیم هم موجود است ولی درمقایسه با درمان های موضعی معمولا اثر کمتر با عوارض جانبی بیشتری دارد.


احتمال بازگشت بیماری

شقاق به راحتی قابل بازگشت است و حتی در مواردی که کاملا التیام یافته امکان رخ دادن پس از اجابت دشوار وجود دارد. نگهداری عادات درست اجابت و رژیم غذایی مناسب حتی پس از توقف درد و خون ریزی توصیه میشود. بازگشت علایم بدون دلیل خاص نیاز به بررسی کامل تری دارد.


در صورت عدم التیام باید چکار کرد؟

شقاقی که با اقدامات گفته شده التیام نیابد می بایست تحت بررسی بیشتری قرار گیرد. اجابت های نرم و سخت دائمی , زخم یا اسپاسم عضلات داخلی مجرا همگی بر تاخیر درمان اثر دارند. مشکلاتی از قبیل بیماری التهاب روده (بیماری کرون) , عفونت ها یا تومورهای مقعدی علایم مشابه ای به شقاق دارند و آن دسته بیمارانی که از درد دائمی مقعد رنج میبرند باید برای این مشکلات آزمایش شوند. کولونوسکوپی یا نمونه برداری و کشت بافت از این قبیل آزمایشات هستند.


سایر روشهای درمان شقاق