شقاق چیست و راه های درمان شقاق

به پاره و زخمی شدن کناره های مقعد شقاق یا همان فیشر گفته می شود.

شقاق چیست و راه های درمان شقاق

به پاره و زخمی شدن کناره های مقعد شقاق یا همان فیشر گفته می شود.

بواسیر خارجی یا هموروئید ترومبوزه چیست؟

بواسیر خارجی هموروئیدی است که وریدهای خارج از مقعد را تحت تاثیر قرار می دهد. این هموروئیدها می توانند باعث خونریزی، ترک خوردن و خارش شوند. بواسیر خارجی ترومبوزه نیز در دسته بواسیر خارجی اکثرا قرار می گیرد.

بیشتر هموروئیدهای خارجی باعث ایجاد مشکلات اضافی نمی شوند، اما در صورت ایجاد لخته که به عنوان ترومبوز شناخته می شود، دردناک تر می شوند. اگر فردی درد شدید داشته باشد، پزشک ممکن است از بین بردن و درمان بواسیر خارجی را با جراحی توصیه کند.

علائم هموروئید خارجی

طیف وسیعی از علائم بواسیر می توانند در بدن فرد مبتلا به هموروئید خارجی ظاهر شوند. علائم بسته به شدت بیماری متفاوت هستند. برخی از علائمی که ممکن است داشته باشید عبارتند از:

  • یک یا چند توده حساس به رنگ بنفش روی پوست نزدیک دهانه مقعد
  • خارش در اطراف مقعد یا ناحیه رکتوم
  • احساس درد در نشیمنگاه، به ویژه در ۲۴ تا ۴۸ ساعت پس از شروع و زمانی که نشسته اید
  • ممکن است هنگام استفاده از توالت متوجه خونریزی شوید. این شامل دیدن خون روی دستمال توالت یا در داخل توالت است. توده های اطراف مقعد ممکن است احساس کنند که متورم شده اند. البته بواسیر خارجی که بزرگ شده است، ممکن است تمیز نگه داشتن ناحیه را دشوار کند.

ممکن است در برخی موارد این علائم طی مدت کوتاهی از بین رفته و با شدت بیشتری بازگردند. در نتیجه توصیه می کنیم در صورت ابتلا به هر یک از علائم بالا به پزشک مراجعه کنید.

علت ابتلا به هموروئید ترومبوزه

هموروئید خارجی زمانی است که یک یا چند برجستگی حساس در زیر پوست اطراف مقعد شما ایجاد می شود. اینها رگهای خونی گشاد شده ای هستند که به قدری بزرگ شده اند که به شکل بیرون زده در آمده اند.

خون ممکن است در داخل رگ ها بیرون زده، لخته یا ترومبوز شود. این اتفاق می تواند یک توده سخت ایجاد کند و در برخی موارد باعث درد قابل توجهی شود.

هموروئیدهای خارجی و داخلی در اثر بسیاری از عوامل مشابه ایجاد می شوند. که شامل موارد زیر هستند:

  • زور زدن هنگام مدفوع شایع ترین علت هموروئید خارجی است. این کار اغلب به دلیل موارد شدید یبوست یا اسهال ایجاد می شود. همچنین زور زدن باعث تجمع خون در ناحیه می شود.
  • نشستن طولانی مدت روی توالت. این کار می تواند به بافت های اطراف راست روده و مقعد شما فشار وارد کند.
  • ضعیف شدن بافت های حمایتی ناحیه نشیمنگاه با افزایش سن، بافت های اطراف مقعد و راست روده ضعیف می شوند.
  • بارداری. افراد باردار همچنین ممکن است به دلیل افزایش فشار شکم بر روی این سیاهرگ‌ها در معرض خطر ابتلا به هموروئید باشند.
  • چاقی. داشتن اضافه وزن با ابتلا به هموروئید مرتبط است.
  • بلند کردن وسایل سنگین. اگر مرتباً اجسام سنگین را بلند می کنید، ممکن است خطر ابتلا به بواسیر بیشتر باشد.
  • نخوردن فیبر کافی رژیم غذایی کم فیبر ممکن است منجر به یبوست شود که می تواند باعث هموروئید شود.

درمان بواسیر یا هموروئید خارجی

tejaratemrouz.ir در بیشتر موارد، افراد بواسیر خارجی را در خانه درمان می کنند و خود به خود از بین می روند.

به گفته منبع مورد اعتماد کارشناسان، معمولاً به درمان پزشکی نیاز ندارند، مگر اینکه درد زیادی برای شما ایجاد کنند یا بسیار بزرگ شده باشند.

اگر درد دارید، پزشک ممکن است استفاده از داروهای مسکن بدون نسخه (OTC) مانند ایبوپروفن، اسید استیل سالیسیلیک (ASA) یا استامینوفن را توصیه کند.

عمل جراحی

دو نوع جراحی برای هموروئید خارجی وجود دارد:

  • اولین مورد شامل ایجاد یک برش کوچک در هموروئید خارجی ترومبوز شده و تخلیه خون از لخته است. پزشک می تواند این جراحی را با بی حسی موضعی انجام دهد. این روش خود هموروئید را از بین نمی برد. با این حال، اگر دکتر بتواند این روش را در عرض ۴۸ ساعت انجام دهد، این روش می‌تواند تسکین درد سریع‌تری را نسبت به سایر درمان‌ها ارائه دهد.

پس از این مدت، عمل جراحی به طور معمول مفید نیست و علائم در نهایت خود به خود بهبود می یابند.

علائم بواسیر در مقابل سرطان مقعد


بواسیر که به آن هموروئید نیز می گویند، سیاهرگ های متورم در قسمت پایین رکتوم و مقعد هستند. تقریباً 75 درصد از همه بزرگسالان در طول زندگی خود هموروئید را تجربه می کنند که باعث شده این عارضه به یک وضعیت پزشکی بسیار رایج تبدیل شود.

برای تشخیص دقیق هر دو بیماری به موارد زیر توجه کنید:

  • علائم اولیه بواسیر حرکات دردناک یا ناراحت کننده روده، خارش شدید و خون در مدفوع یا اطراف مقعد است. در مورد پرولاپس هموروئید داخلی، ممکن است بتوانید بیرون زدگی نرم از مقعد را نیز احساس کنید.
  • سرطان مقعد سرطانی است که در داخل یا اطراف مقعد یا روده بزرگ اتفاق می افتد. سرطان مقعد به طور قابل توجهی با هموروئید متفاوت است، اگرچه علائم آنها تا حدودی شبیه به یکدیگر هستند.
  • خونریزی شایع ترین علامتی است که بین سرطان مقعد و بواسیر مشترک است. سایر علائم مشترک شامل خون مخلوط با مدفوع، اجابت مزاج دردناک و ناراحت کننده یا تنسموس است. همچنین بیمار احساس نیاز به اجابت مزاج دارد در زمانی که واقعا اینطور نیست.
  • سرطان مقعد همچنین ممکن است علائمی مانند کاهش وزن بی دلیل، انسداد روده، کم خونی (از دست دادن خون) و خستگی قابل توجه را ایجاد کند. این علائم در موارد هموروئید رایج نیستند، بنابراین اگر برخی یا همه آنها را دارید، باید با پزشک خود صحبت کنید.

عکس بواسیر یا هموروئید

علل هموروئید ( بواسیر ) چیست؟

چندین علت ممکن برای بواسیر وجود دارد، از جمله اسهال مزمن یا یبوست، رژیم غذایی کم فیبر، چاقی، زور زدن بیش از حد در طول اجابت مزاج، یا نشستن برای مدت طولانی.

در حالی که هموروئید نسبتاً شایع است، طیف وسیعی از علل احتمالی می تواند تعیین علت اصلی را در یک مورد خاص سخت کند.

علل سرطان مقعد

سرطان به یکی از تعداد زیادی بیماری اطلاق می‌شود که در آن سلول‌های غیرطبیعی رشد کرده و به شیوه‌ای کنترل نشده تقسیم می‌شوند. این سلول ها می توانند به بافت های اطراف حمله کنند و در عملکرد طبیعی رگ های خونی، اندام ها یا بافت ها اختلال ایجاد کنند.

علل سرطان بسیار زیاد است. اینها شامل سیگار کشیدن، پرتوها، ویروس ها، چاقی قابل توجه، تماس با مواد شیمیایی سرطان زا به نام سرطان زا، عدم تعادل هورمونی در بدن، ژنتیک و التهاب مزمن است.

لیزر بواسیر | ایلنا

درمان شقاق با روغن حیوانی در خانه

از آنجایی که روغن حیوانی به تمیز شدن روده ها کمک کرده و حاوی بوتیرات می باشد، این روغن منجر به مهار کرده التهاب در قسمت های مختلف روده می شود. در نتیجه روغن حیوانی برای درمان شقاق، عرشه آنلاین میگوید؛  بیماری های التهابی روده، سندروم روده تحریک پذیر و… است.

درمان خانگی شقاق با روغن زیتون

روغن زیتون به عنوان یک روان کننده عمل می کند زیرا حاوی تری گلیسیرید است که به بهبود شقاق مقعدی کمک می کند. می توانید روغن زیتون را به ناحیه آسیب دیده بمالید. این کار را ۲ تا ۳ بار در روز برای جلوگیری از گسترش زخم شقاق مقعد انجام دهید.

یکی دیگر از کمک های روغن زیتون به زخم شقاق، مصرف آن به صورت خوراکی می باشد. به این شکل که روده ها را نرم کرده و وضعیت گوارش را بهبود می بخشد. همانطور که گفته شد، بهترین روش آن ترکیب مقدار مساوی از روغن زیتون با عسل می باشد که کارایی هر دو ماده مغذی را افزایش می دهد.

درمان خانگی شقاق

 

سرکه سیب برای درمان شقاق در خانه

سرکه سیب یکی از خوراکی هایی است که با درمان یبوست به التیام یافتن زخم شقاق هم کمک می کند. این محلول فیبری دارای پکتین است که می تواند باعث افزایش حرکت های روده شود. برای این روش درمانی باید 1 تا 2 قاشق غذاخوری از سرکه سیب را با آب مخلوط کنید. برای داشتن طعم بهتر توصیه می کنیم یک قاشق چایخوری عسل هم با آن ترکیب کنید.