شقاق چیست و راه های درمان شقاق

به پاره و زخمی شدن کناره های مقعد شقاق یا همان فیشر گفته می شود.

شقاق چیست و راه های درمان شقاق

به پاره و زخمی شدن کناره های مقعد شقاق یا همان فیشر گفته می شود.

کرایو زگیل تناسلی: درمان با روش انجماد و فریز کردن، هزینه، مزایا و معایب

تصویر کرایو زگیل تناسلی

یکی از بهترین و قطعی ترین روش های درمان کرایو زگیل تناسلی یا همان کرایوتراپی در مطب پزشک انجام می شود. در ابتدا زگیل های مورد نظر بررسی شده و سپس نیتروژن مایع ( در دمای 196-) و یا دی اکسید کربن بر روی زگیل اسپری می شود. در برخی موارد پزشک برای کاهش احساس درد از بی حسی موضعی برای انجام کرایو استفاده می نماید. این روش در زمان بسیار کوتاهی و حدود 20 دقیقه انجام می شود.

اگر زگیل ها خیلی بزرگ باشند ممکن است به تعداد جلسات بیشتر نیاز باشد یا دکتر معالج روش درمان زگیل با لیزر را انتخاب نماید.

کرایو چگونه زگیل ها را از بین می برد ؟

درمان زگیل تناسلی با کرایو یا همان نیتروژن مایع سرد در سه مرحله زگیل های ایجاد شده را از بین می برد.

تصویر بافت پوست و زگیل تناسلی و درمان کرایو تراپی انجماد
  • مرحله اول : شاید تصور کنید، فریز و سرما موجب از بین رفتن زگیل ها می شود، اما در واقع انتقال گرما موجب از بین رفتن زگیل ها می شود. نیتروژن مایع دمایی در حدود 196- درجه سانتی گراد دارد، یعنی هر چیزی می تواند موجب جوشیدن این نیتروژن شود. در طی کرایوتراپی زمانی که این مایع در تماس با زگیل قرار می گیرد، گرمای بدن بیمار به آن منتقل شده و موجب جوشیدن آن می شود. در نتیجه این امر جریان طویل موجب از بین رفتن زگیل می شود.
  • مرحله دوم : پس از مرحله اول سلول ها زگیل در تماس با نیتروژن منجمد می شوند، در این حالت نیتروژن برای از بین بردن کامل بافت زگیل به عمق بافت های زگیل دسترسی پیدا کرده و سلول های آن را نابود می کند. به بیانی دیگر می توان گفت انجام کرایو موجب شکل گیری فرم کریستال شده و دیواره سلول ها را تخریب می کند. مرگ سلول ها در این مرحله انجام می شود.
  • مرحله سوم : در آخرین مرحله بعد از مرگ سلولی، التهاب ایجاد می شود که به از بین رفتن بافت کمک می کند. پس از وقوع التهاب، بافت های زگیل شروع به ریزش کرده در نتیجه قسمت های ویروسی از بین می روند.

مراقبت های قبل و بعد از درمان کرایو تراپی

قبل از انجام کرایو تراپی موهای زائد خود را با استفاده از کرم های موبر از بین ببرید. بعد از انجام کرایو رعایت برخی از نکات می تواند در نتیجه درمان موثر باشند. برخی از مراقبت های پس از انجام کرایو تراپی به این شرح است :

بعد از انجام کرایو زگیل تناسلی حدود 2 هفته زمان نیاز است تا زگیل به طور کامل برطرف شود. معمولاً بیماران تا سه روز پس از درمان احساس درد کمی دارند. در اغلب موارد زخم کمی بر روی زگیل به جای می ماند و یا ممکن است بر روی آن تاول ایجاد شود.

اگر تاول محل کرایو زگیل تناسلی سرباز کرد ، محل زخم را به خوبی ضدعفونی کنید تا مانع از گسترش عفونت شوید. در بیشتر موارد، تاول، زخم و زگیل ظرف چند روز ناپدید می شوند.

تصویر مراحل کرایو زگیل تناسلی
  • بعد از انجام کرایوتراپی سوزش و درد قابل تحمل ایجاد می شود.
  • هر 12 ساعت بعد از کرایو از پماد های التیام دهنده استفاده شود.
  • حمام و شستن زگیل ها بعد از کرایو مانعی ندارد.
  • تا بهبودی کامل بعد از کرایو؛ هنگام مقاربت از کاندوم استفاده نمایید.
  • یک هفته بعد از انجام فریز زگیل ها خود به خودی می ریزند، از کندن آنها اجتناب کنید.
  • به منظور جلوگیری از عود مجدد، از تیغ برای اصلاح استفاده نکنید.
  • از لمس زگیل ها پرهیز کنید زیرا می تواند موجب پخش شدن آلودگی و ویروس به سایر نواحی پوست شود.
  • https://hpvdarman.com

درمان شقاق یا فیشر مقعد با لیزر بدون جراحی

لیزر درمانی یکی از نوین ترین و آخرین دستاوردهای دنیای پزشکی است که برای درمان بسیاری از بیماری ها از جمله شقاق به کار گرفته می شود. درمان شقاق با لیزر با اثربخشی بالاتر و عوارض کمتر توانسته است جایگزین بسیار مناسبی برای انجام عمل جراحی شود و بسیاری از موارد این عارضه را حتی شقاق مزمن با درجات شدیدتر درمان نماید.

در روش درمان شقاق با لیزر ، پزشک متخصص با استفاده از انرژی اشعه ی لیزر و تاباندن آن به بافت های آسیب دیده اقدام به مسدودسازی شکاف ها و ترمیم بافت های آسیب دیده می کنند و بدین ترتیب بدون کوچکترین احساس درد و خونریزی در کوتاه ترین زمان ممکن بیماری شما برای همیشه درمان خواهد شد.

برای درمان فیشر به کدام دکتر باید مراجعه کرد؟

ممکن است این سوال فکر شما را نیز درگیر کرده باشد. در این موارد ممکن است بستگی به نوع شقاق شما داشته باشد. زیرا گاهی اوقات اگر بیماری در مرحله اولیه باشد با پماد قابل درمان بوده و در غیر این صورت یعنی اگر بیشتر از 4 هفته ایجاد شده باشد، فرد باید به پزشک مراجعه کند. که مناسب ترین گزینه جراح عمومی یا متخصص گوارش است.

برای داشتن اطلاعات بیشتر می توانید مطلب زیر را مطالعه کنید:

بهترین متخصص درمان شقاق با لیزر در تهران

هزینه درمان شقاق یا فیشر مقعد با لیزر

درمان شقاق با لیزر یکی از مطمئن ترین و قطعی ترین روش هاست که می تواند بیماری شما را برای همیشه درمان کند. اما شاید برای بسیاری از افراد هزینه درمان شقاق با لیزر سوال برانگیز باشد. در رابطه با قیمت این روش باید بگوییم که همانطور که می دانید درمان با لیزر تحت پوشش هیچ بیمه ای نیست از طرفی عمق و وسعت شکاف ها و نوع بیماری شما در هزینه ی نهایی این فرایند درمانی تاثیر گذار است و نمی توان هزینه ی آن را قبل از معاینه مشخص کرد.

برای آگاهی از هزینه ی انجام لیزر شما نیاز به بررسی و انجام معاینات پزشکی دارید تا بتوان هزینه ی نهایی آن را برآورد کرد. ولی در هر صورت انجام این روش نسبت به انجام عمل جراحی بسیار پایین تر و مقرون به صرفه تر است.

عمل جراحی شقاق یا فیشر مقعد

عمل جراحی شقاق مقعد با وجود روش های نوین همچون لیزر درمانی همچنان وجود دارد و برای بسیاری از موارد ، پزشک روش عمل جراحی را انتخاب می کند. عمل جراحی بیشتر مختص به موارد شقاق مزمن است و با توجه به وضعیت علائم و نشانه های فیشر پزشک یکی از روش های زیر را برای جراحی انتخاب می کند: