شقاق چیست و راه های درمان شقاق

به پاره و زخمی شدن کناره های مقعد شقاق یا همان فیشر گفته می شود.

شقاق چیست و راه های درمان شقاق

به پاره و زخمی شدن کناره های مقعد شقاق یا همان فیشر گفته می شود.

علل یبوست مزمن

معمولا یبوست منجر به درد در ناحیه های پایینی شکم می شود، به خاطر داشته باشید تا محل دقیق درد و زمان درد را به پزشک بازگو کنید، اینکه علتهای یبوست مزمن کدام هست و کدام چیزها منجر به آغاز درد می شوند، کدام کارها درد را بیشتر می کنند و کدام کارها باعث آرام شدن درد می شوند. همینطور بایست همه نشانه های یبوست را به دکتر بگویید، نشانه هایی نظیر نفخ یا آروغ زدن.

  

- اکثرا کدام غذاها را می خورید؟ به ویژه اینکه آیا به اندازه کافی میوه، سبزی و غلات کامل (سبوس دار) می خورید؟ نظیر نان سنگک یا نان جو.- هر روز چه مقدار آب و مایعات می نوشید؟ آیا هر روز دست کم بین ۸ تا ۱۰ لیوان مایعات به ویژه آب مصرف می کنید؟- آیا دارو استفاده می کنید/ نظیر آنتی هیستامین ها، مسکن ها یا داروهای ضد فشار خون بالا؟ هر دارویی که استفاده می کنید را به پزشک بگویید، به ویژه آن داروهایی که به علت گرفتن یک بیماری مزمن و با توصیه پزشک به طور منظم استفاده می کنید.- آیا به طور غیر نرمال وزن شما بیشتر شده یا غیر نرمال کم وزنی دارید و لاغر شده اید؟- عادت های هر ماهه شما چه اثری بر حالت دفع مدفوع تان دارد؟- آیا به تازگی جراحی بیرون آوردن رحم (هیسترکتومی) داشته اید؟
علت های یبوست مزمن درمان شقاق با لیزر پزشک متخصص گوارش به منظور بهبود یبوست قادر است درمان های گوناگونی را توصیه نماید. به عنوان نمونه به منظور معلوم کردن یبوستی که به علت آهسته شدن حرکت های روده به وجود آمده تست ساده ای هست. ما به بیمارهای خودمان نشانگرهایی را توصیه می کنیم که درواقع قرص های کوچکی می باشند و ماده ای دارند که می توان با اشعه ایکس آنها را دید و ردگیری نمود. آن ها این قرص ها را یک مرتبه، بعد از دفع مدفوع می بلعند، بعد از گذشت ۵ روز عکس برداری بوسیله اشعه ایکس انجام می شود تا محل رفتن این نشانگرها را دنبال کنند. اگر دستگاه گوارش نرمال کار کند، نشانگرها در بدن پیدا نمی شوند. در عوض اگر بسیاری از آن ها در روده بزرگ پخش شده باشند؛ به این معنی است که بیمار گرفتار یبوست به خاطر آهسته شدن حرکت های روده می باشد.هنگامی که مشخص شد که یبوست مزمن به علت آهسته شدن حرکتهای روده بوده، غالبا برای بیمار داروی مسهل حجم دهنده مدفوع نظیر پسیلیوم توصیه می شود. این گونه از داروهای مسهل نظیر اسفنج های کوچکی عمل می کنند و آب را در خودشان جذب می کنند و منجر به حجیم شدن مدفوع می گردند. دفع مدفوع های کوچک خیلی دشوارتر می باشد به این خاطر که به مقدار کافی به دیواره های رکتوم (ناحیه پایانی روده بزرگ) فشار نمی آورند تا عبور مدفوع و دفع آن آسانتر گردد. مسهل های حجم دهنده با بیشتر کردن حجم مدفوع به عضله ها یاری می کنند تا کارشان را آسانتر انجام دهند. معمولا بایست به منظور معلوم کردن یبوستی که بر اثر ناسازگای عضله های لگن و مقعد ایجاد می شود، تست های ویژه ای به منظور ارزیابی نحوه کارکرد عضله های لگن و مقعد انجام شود که به آن anal/rectal motility  گفته می شود. یک گونه از این آزمایش ها، دِفِکوگرافی (defecography) می باشد که ماده ی باریُم داخل رکتوم تزریق می گردد تا پزشک نحوه تخلیه آن را ارزیابی نماید. ممکن است به منظور انجام این نوع آزمایش ها پروبی درون رکتوم فرو کنند تا معلوم نمایند که آیا فعالیت عضله های بالایی رکتوم که خارج شدن مدفوع را کنترل می کنند با عضله های پایینی رکتوم سازگارند یا نه.اگر شما این گونه یبوست را دارید، درمان شقاق با لیزر  غالبا پزشک تان سفارش می کند که تمرینهای نرمشی ویژه ای انجام دهید که منجر به قبض و بسط شدن غضله های کف لگن تان می شود. این عمل غالبا با کمک شیوه ای به اسم بیوفیدبک صورت می پذیرد. این شیوه شما را از فعالیت های بدنتان که غالبا خود به خود اجام می شوند مطلع می نماید؛ فعالیت هایی نظیر ضربان قلب و انقباض عضله ها. این شیوه دردی ندارد و معمولا بسیار راهگشا می باشد. برای انجام بیوفیدبک، پزشک حس گرهایی را به پوست تان متصل می نماید و با بهره گیری از رایانه تغییرات عضله ها، موجهای مغزی یا قلبی را معلوم می کند.
درمان یبوست به شیوه بیوفیدبک
شیوه بیوفیدبک یکی از شیوه های می باشد که با استفاده از آن قادرید از ذهن تان به منظور  یاری رساندن به بدنتان کمک بگیرید. یک قاعده ساده در مورد گوارش هست که شامل آن چیزی است که داخل بدنتان می گردد که بایست بیرون آورده شود (دست کم قسمتی از آن). هنگامی که در مدت پروسه گوارش پروتئین ها، ویتامین ها، مواد معدنی، چربی ها، کربوهیدرات ها، و سایر مادهای مغذی و مفید که برای بدنتان مناسب درمان شقاق با لیزر  هستند استفاده می کنید از غذاها استخراج می گردند، بایست ماده های اضافی و مانده از بدن خارج گردند. این اضافات بایست از طریق حرکت های روده و بوسیله روده بزرگ و مقعد از بدن دفع شوند. احتمال دارد برخی از علت های یبوست مزمن از  کنترل شما خارج شده باشند، اما قطعا این نیرو را دارید که با تغییر غذاهایی که تناول می کنید و اندازه مایعاتی که نوش می کنید، حالت خودتان را بهبود کنید و از یبوست خلاص شوید یا دست کم شدت آن را پایین بیاورید.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.