شقاق چیست و راه های درمان شقاق

به پاره و زخمی شدن کناره های مقعد شقاق یا همان فیشر گفته می شود.

شقاق چیست و راه های درمان شقاق

به پاره و زخمی شدن کناره های مقعد شقاق یا همان فیشر گفته می شود.

درمان زخم مقعد

پارگی یا شکاف در ناحیه مقعد را شقاق مقعد می‌گویند. شقاق معمولا به دنبال یبوست و دفع یک مدفوع قطور و سفت و گاهی به دنبال اسهال شدید رخ می‌دهد. به ندرت بیماری کرون باعث شقاقمی‌شود. این بیماری در تمام سنین و حتی در شیرخواران نیز رخ می‌دهد.
فیشر نام علمی شقاق مقعد است که در ناحیه مقعد اتفاق می افتد. به عبارت دیگر شقاق شکافی دردناک در ناحیه مقعد بوده که معمولاً به علت عبور مدفوع سفت در اثر یبوست شدید و یا اسهال طولانی اتفاق می افتد.این زخم اکثراً در قسمت خلفی مقعد ایجاد شده و بسیار دردناک می باشد و موجب اسپاسم (انقباض) عضله داخلی ناحیه مقعد شده و درد و سوزش آن تا چند ساعت پس از اجابت مزاج نیز ادامه می یابد که با تکرار و ادامه یبوست این چرخه معیوب ادامه یافته و فیشر به فرم مزمن در می آید.
اقدامات درمانی برای درمان شقاق مقعد
برای رد سایر علل خونریزی مقعدی یا خونریزی از مقعد و راست روده با وسایل مخصوص (آندوسکوپ، سیگموئیدوسکوپ) بررسی می شوند.
پیش از اجابت مزاج باید مقعد به آرامی با آب وصابون شسته شود. برای برطرف کردن اسپاسم عضلانی و درد در اطراف مقعد، باید حوله گرم روی محل گذاشته شود. نشستن در لگن حاوی آب گرم نیز درد را تخفیف می دهد. ارتفاع آب در لگن باید حدود ۲۰ سانتی متر باشد. روزانه ۳-۲ بار و هر بار برای ۲۰-۱۰ دقیقه از این روش درمان شقاق استفاده شود.
اگر درمان های فوق مؤثر نبود، امکان دارد نیاز به جراحی باشد. در جراحی، زخم به طور کلی برداشته می شود. با این که در عضلات که با انقباض خود باعث عدم بهبود زخم می شوند تغییراتی داده می شود.در صورتی که اولین بار فیشر ایجاد شده باشد، درمان شقاق دارویی مناسب توسط پزشک تجویز می شود و با رعایت کامل آن می توان بهبودی کامل بدست آورد و معمولاً نیاز به درمان جراحی پیدا نمی شود. مؤثرترین درمان جراحی است که ۹۵-۹۰% منجر بهبودی می شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.