شقاق چیست و راه های درمان شقاق

به پاره و زخمی شدن کناره های مقعد شقاق یا همان فیشر گفته می شود.

شقاق چیست و راه های درمان شقاق

به پاره و زخمی شدن کناره های مقعد شقاق یا همان فیشر گفته می شود.

درمان خانگی زگیل دست و پا

در حالی که زگیل های دست و پا معمولاً خطرناک نیستند، ممکن است بخواهید آنها را به دلیل ناراحتی و دلایل زیبایی از بین ببرید. زگیل های دست می توانند با گذشت زمان بزرگتر شوند یا به مناطق دیگر گسترش یابند. اکثر درمان‌های حذف زگیل چندین هفته طول می‌کشد، اگر نه بیشتر.

نوار چسب یا داکت تیپ

برخی افراد ادعا می کنند که می توانید با استفاده از چسب نواری از شر زگیل دست و پا خلاص شوید.

به گفته کارشناسان، شواهدی که این روش را تایید می کنند، متفاوت است. اما حتی اگر کمکی نکند، استفاده از نوار چسب احتمالاً آسیبی نخواهد داشت. برای امتحان کردن آن، یک تکه نوار کوچک روی زگیل بچسبانید و سپس هر چند روز یک بار آن را عوض کنید.

ایده پشت نوار چسب برای زگیل این است که می تواند به "لایه برداری" لایه های زگیل کمک کند. در این تئوری، زگیل می تواند در نهایت به طور کامل از بین برود. اما مشخص نیست که آیا نوار چسب واقعاً به این روش کار می کند یا خیر.

اسید سالیسیلیک

اسید سالیسیلیک نوعی اسید بتا هیدروکسی است که اغلب برای درمان آکنه استفاده می شود. این کار با از بین بردن سلول های مرده پوست، که گاهی اوقات می تواند منافذ شما را مسدود کند، تاثیر می گذاردو

غلظت‌های بالاتر اسید سالیسیلیک را می‌توان در درمان‌های بدون نسخه (OTC) کرم‌های زگیل یافت. این محصولات کم کم پوست اطراف زگیل را می ریزند تا در نهایت به طور کامل زائده ها از بین بروند.

برای استفاده حداکثری از این درمان، باید محصول اسید سالیسیلیک را بر روی زگیل کف پا مطابق دستورالعمل روی بسته بندی اعمال کنید و درمان را تا زمانی که دستور داده شده ادامه دهید.

برخی از محصولات ممکن است به شما توصیه کنند که قبل از استفاده از اسید، پوست را با خیساندن ناحیه آسیب دیده در آب گرم آماده کنید.

ممکن است چندین هفته طول بکشد تا زگیل ها به طور کامل از بین بروند.

عملکرد مقعد چیست؟

ناحیه قبل از مقعد، رکتوم نام دارد. رکتوم دقیقا بعد از کولون سیگموئید واقع شده است و از طرف دیگر به مقعد می رسد. محل ذخیره مدفوع کولون است  از همین روی معمولاً رکتوم خالی است. اما در صورت پر شدن ظرفیت کولون مدفوع به رکتوم وارد شده و به فرد احساس نیاز به دفع را منتقل می کند.

پس از پر شدن رکتوم دریچه ارادی رکتوم باز شده و مدفوع وارد کانال رکتوم می شود، این کانال به سرعت پر شده و به فرد احساس نیاز سریع به اجابت مزاج می دهد. در انتها با اراده فرد دریچه خارجی باز شده و مدفوع با عبور از عضلات لواتورآنی کف لگن از بدن خارج می شود. نوزاد انسان معمولاً تا حدود 3 سالگی عضله ها ضعیف تری داشته و امکان کنترل مدفوع را نخواهد داشت، در صورتی که بعد از این سن توانایی کنترل خود را به دست می آورد.

بیماری های نشیمنگاهی و روش های درمانی

کانال رکتوم مانند هر ناحیه ای دیگر از بدن با قرار گرفتن در برابر عوامل بیماری زا مانند میکروب ها و ویروس ها دچار بیماری می شود. ضمن آنکه این ناحیه از بدن به علت قرار گرفتن در معرض مستقیم آلودگی ها ریسک بیشتری برای ابتلا به انواع بیماری ها دارد. مهمترین بیماری های ناحیه آنوس به این شرح است :

بواسیر یا هموروئید

بواسیر یا هموروئید

بواسیر یا هموروئید یکی از انواع بیماری های نشیمنگاهی یا همان مقعدی است که در سال های اخیر به علت تغییر در سبک زندگی شیوع بسیار گسترده ای پیدا کرده است. این بیماری با واریسی شدن یا اتساع عروق در این ناحیه از بدن پدید می آید و عامل آن وارد آمدن فشار زیاد به این ناحیه از بدن است.

بواسیر با علائمی مانند درد، خونریزی و … ایجاد میشود. درمان هموروئید در مراحل ابتدایی بیماری با استفاده از درمان های خانگی و دارویی قابل انجام است اما در مراحل شدیدتر نیاز به درمان های پیچیده و قطعی نظیر انواع روشهای جراحی دارد. بهترین روش توصیه شده درمان هموروئید با لیزر است که بدون درد و خونریزی مشکل بیمار را رفع می نماید.

تشخیص زگیل تناسلی چگونه است؟

برای تشخیص این بیماری، دکتر به بررسی وضعیت سلامت و علائمی که تجربه می کنید می پردازد. داشتن اطلاعات کافی در مورد رابطه هایی که تجربه کرده اید نیز می تواند به پزشک در تشخیص دقیق تر کمک نماید. اولین مرحله نیز برای تشخیص دقیق تر معاینه فیزیکی در ناحیه ی مشکوک به زگیل است. برخی از افراد که برای درمان به ما مراجعه می کنند، این سوال را دارند که آیا هر زخم تناسلی ، زگیل است؟ در پاسخ باید بگوییم خیر. بیشتر زخم ها در ناحیه مقعد به دلیل شقاق یا یبوست مزمن می باشند.

تشخیص دقیق و درست زگیل تناسلی مهم ترین مرحله برای درمان آغاز این بیماری است. در نتیجه انتخاب صحیح پزشک معالج خوب با سابقه درمانی موفق از اهمین بالایی بر خوردار است.
کلینیک اچ پی وی ارائه دهنده خدمات درمان سریع زگیل تناسلی و زائده های گوشتی.

تشخیص زگیل تناسلی در زنان

برای تشخیص دقیق زگیل تناسلی در زنان نیاز به معاینه لگنی است همچنین برای این منظور از نوعی محلول اسیدی استفاده می کنند تا از این طریق زگیل قابل مشاهده باشد. همچنین انجام آزمایش پاپ اسمیر (دریافت نمونه از سلول های گردنه رحم) برای زنان در این مرحله تجویز می شود تا وجود HPV در آنها تایید گردد. نوع خاصی از ویروس اچ پی وی ممکن است نتایج غیر طبیعی در یک آزمایش پاپ ایجاد کند که نشان دهنده تغییرات پیش سرطانی است. اگر پزشک شما این ناهنجاری ها را تشخیص دهد، ممکن است نیاز به تکرار بیشتر برای نظارت بر هر گونه تغییر یا یک روش تخصصی به نام کولپوسکوپی باشد.

زنان در صورتی که می خواهند از وجود HPV، عامل سرطان اطمینان داشته باشند می توانند آزمایش DNA انجام دهند. این آزمایش تعیین می کند که چه نوع HPV در سیستم شما وجود دارد. آزمایش HPV برای مردان هنوز در دسترس نیست.

گرید یا درجات مختلف هموروئید داخلی

درست از زمانی که دچار درمان هموروئید داخلی شدید و تا وقتی که توده رشد کرده و بزرگ می شود به درجات مختلفی می رسد. نسبت به اینکه در گرید ۱،۲،۳و ۴ می رسد، روش درمان آن هم فرق می کند. درجات بواسیر داخلی و درد آن عبارتند از:

درجه یک ۱

طی این نوع بواسیر داخلی تنها عروق مقعدی کمی ملتهب شده و بیمار هیچ گونه علائمی حس نمی کند. گرید یک هنوز نزدیک به مرحله پرولاپس هم نشده است.

عکس بواسیر داخلی درجه 1

درجه دو ۲

در گرید ۲ هموروئید داخلی توده بواسیر برجسته تر و بادکرده تر از قبل شده و بیمار ممکن است کمی در دفع احساس مشکل داشته باشد.  این توده ها گاهی بیرون می زنند ولی به داخل برمیگردند.

درجه سه ۳

هموروئید داخلی گرید ۳ سیاهرگ هایی هستند که به طور دائم از مقعد بیرون مانده اند و با فشار انگشت به داخل برمیگردند.

عکس بواسیر داخلی درجه سه 3

درجه چهار ۴

در گرید چهار بیماری بواسیر داخلی توده مقعدی کاملا به شکل پرولاپس شده در آمده و از مقعد بیرون می زند. در این حالت توده حتی با انگشت هم به داخل نمی رود و تنها برای درمان قطعی جراحی یا عمل با لیزر لازم است.

درمان بواسیر داخلی

بعد از مراجعه به یک دکتر هموروئید برای درمان بواسیر داخلی خود مراجعه کردید، پزشک متناسب با جواب آزمایش و معاینه مقعدی یک روش مناسب برای درمان انتخاب می کند که توده را قبل از پیشرفت زیاد از بین ببرد.

لیزر درمانی

هموروئیدوپلاستی یا درمان انواع بواسیر با لیزر یک روش کم تهاجمی برای از بین بردن این توده های مقعدی در نظر گرفته می شود. این روش به بیمار اجازه می دهد تا بهترین نتایج ممکن را با حداقل ناراحتی و بهبودی سریع به دست آورد. بیمار با کیفیت زندگی خوب سریعتر به روال روزانه باز می گردد.

پس از ۱ تا ۲ هفته، شما باید بتوانید بیشتر فعالیت های عادی خود را انجام دهید. اما کارهایی که نیاز به تلاش زیاد دارند را انجام ندهید. مهم است که در حین بهبودی از بلند کردن اجسام سنگین و زور زدن با حرکات روده اجتناب کنید.

عمل جراحی بواسیر داخلی

هموروئیدکتومی بسته روش جراحی است که بیشتر برای درمان هموروئید داخلی استفاده می شود. این شامل برداشتن دسته های هموروئیدی با استفاده از ابزار تیز مانند چاقوی جراحی، قیچی، الکتروکوتر یا حتی لیزر و به دنبال بسته شدن کامل زخم با بخیه قابل جذب است.

درمان خانگی

حمام آب گرم می تواند به تسکین تحریک ناشی از هموروئید داخلی کمک کند. سعی کنید از یک حمام سیتز استفاده کنید – یک وان پلاستیکی کوچک که روی صندلی توالت قرار می گیرد تا بتوانید ناحیه آسیب دیده را غوطه ور کنید یا اگر می توانید در وان حمام کنید. همچنین بعد از هر بار اجابت مزاج به مدت ۲۰ دقیقه حمام آب گرم یا حمام نشسته را امتحان کنید.